Kaip taisyklė skaičiuojama, jog vos tik išvažiavęs iš salono automobilis netenka iki 25% savo vertės. Na, o kuo toliau, tuo automobilis labiau dėvisi ir dėl to turėtų prarasti savo vertę, tiesa? Pasirodo, kad nebūtinai. Visai neseniai rinkos analizė Lietuvoje nustatė, kad naudoti automobiliai šiais metais pabrango 33% arba virš trijų kartų labiau nei nauji (pastarųjų kainos kilo ~9%)...
Tad kaip viską suprasti? Juk pagal teoriją automobilis turėtų praradinėti vertę ir pigti visą laiką, kol yra naudojamas, tačiau realybėje jo kaina tiesiog auga. Pasižiūrėjus į tokią situaciją sukuriančias sąlygas, dėl tam tikrų faktorių gali pasidaryti net šiek tiek pikta, o štai kiti yra labai logiška realių padarinių pasekmė. Įsigilinkime į juos ir išsiaiškinkime, kodėl naudoti automobiliai dabar brangūs.
Infliacija ir artimos problemos tarp naujų ir naudotų automobilių rinkų
Deja, bet naudotų automobilių kainos ir pati rinka visada priklausoma ir nuo naujų automobilių rinkos (bei atvirkščiai). Trumpai tariant, jeigu kažkas reikšmingo vyksta automobilių gamyklose (naujų automobilių rinkoje), tai kažkas reikšmingo, ko gero vyks ir naudotų transporto priemonių rinkoje.
Šiuo atveju tie svarbūs reiškiniai, kurie daro įtaką abiejose rinkose ir paskatino gamintojus bei pardavėjus kelti kainas, yra:
· Nuo pandemijos užsilikęs mikroschemų bei kitų dalių trūkumas;
· Labai ilgas naujų automobilių pristatymo laukimas;
· Infliacija.
Gamintojams trūksta dalių
Sunku patikėti, kad praėjus kone 2 metams vis dar reikia kalbėti apie tai, ką pasaulyje pridarė pandemija. Kaip bebūtų, net ir didžiausi dalių pirkėjai – auto gamintojai tam tikrų mikroschemų ir dalių iš tiekėjų laukia iki metų. Tai yra gerokai ilgiau nei buvo numatyta jų planuose, o toks nenumatytas sunkumas lemia, kad naujų automobilių pirkėjai savo užsakymo laukia mėnesius ar net metus.
Labai ilgas naujo automobilio laukimas
Štai, pavyzdžiui, naujo Toyota RAV4 ar kito populiaraus modelio, iš atstovybės Lietuvoje lauksite apie 3-6 mėnesius. Tačiau tai dar niekis, palyginus su išskirtinių automobilių gamintojų situacija. Štai, jeigu užsigeidėte Lamborghini, vietos pristatymui rezervuotos iki 2023m. pabaigos. Todėl, jeigu norite naujo Lamborghini, net ir pateikę užsakymą rytoj ryte, savo „bolidą“ gautumėte ne anksčiau 2024 metų.
Naujų mašinų trūkumas sukuria maksimalias tiekėjų apkrovas. Nespėdami tenkinti visų užsakymų, gamintojai kelia kainas, o tai, kad laukti reikia labai ilgai, skatina pirkėjus dairytis ir į naudotų automobilių rinką.
Infliacija
Pateiksime labai paprastą pavyzdį, pagrįstą didžiausio Lietuvoje automobilių skelbimų portalo duomenimis.
Dabar, 2022m., 5 metų senumo (2017m.) 1,6l darbinio tūrio dyzelinį variklį turintis VW Passat vidutiniškai kainuoja apie 15,000Eur.
Na, o 2017 metais, 5 metų senumo Passat‘as su analogišku varikliu vidutiniškai kainavo 8,900Eur.
Daugiau nieko ir nepridursi…
Lietuvoje rinkai įtaką daro ir regioninės problemos
Beveik visi žinome, kad nemažai naudotų automobilių Lietuvoje visada nupirkdavo: ukrainiečiai, kirgizai, uzbekai, tadžikai, kazachai ir kai kurių kitų rytų šalių gyventojai. Visgi aktyviausi be abejonės būdavo ukrainiečiai. Vienu metu jie sudarė maždaug 20% visų naudotų Lietuvoje parduodamų automobilių pirkėjų, tačiau pasikeitus situacijai regione, kada Ukrainoje ekonomika yra griaunama, prekyba sulėtėjo. Tiesa, dar iki karo pradžios mūsų šalies valdžia ir atsakingos institucijos nusprendė panaikinti įvairias lengvatas pirkėjams iš Ukrainos. Dėl to rinka sulėtėjo. Na, o rinkos sulėtėjimas lemia tai, kad pasiūla dabar mažiau įvairi.
Būtent įvairovės sumažėjimas leidžia didinti kainas, kadangi pardavėjai nori išlaikyti stabilias pajamas, o pirkėjai nelabai turi kitų išeičių...
Pardavėjai mato gerą galimybę užsidirbti
Kai kas dėl to džiaugiasi, kiti – liūdi, tačiau aišku yra viena – dabar yra tikrai geras metas parduoti savo automobilį. Jeigu užsiimate automobilių perpardavimu, norite parduoti savo automobilį arba ieškote galimybės užsidirbti, pastarieji 2-3 metai, o ypač 2022m. parodė, kad prekyba naudotais automobiliais gali būti tikrai sėkmingas verslas. Užsienio ir Lietuvos ekspertai vieningai linksi galvomis, kad tokia situacija rinkoje yra visiškai beprecedentė ir nieko panašaus anksčiau nebuvo.
Ekspertų teigimu rinka toliau augs dar bent iki kitų metų antros pusės, tad, jeigu galvojate ar apsimoka dabar parduoti automobilį aukcione autoa.lt – atsakymas būtų, kad „Tikrai taip!“.
Trumpas apibendrinimas
Taigi, kaip matome, naudoti automobiliai dabar tokie brangūs, nes sunku gauti naują automobilį, nes visur kyla kainos (infliacija), o sumažėjęs pirkėjų iš užsienio skaičius būtent Lietuvoje skatina pardavėjus kelti kainas, kadangi pirkėjų dabar mažiau, tačiau jie pasiruošę mokėti daugiau, kad tik nereikėtų laukti.
Patvirtindamas statymą, įsipareigoju, laimėjimo atveju įsigyti automobilį (išskyrus atvejus, kai buvo užfiksuoti neaprašyti/paslėpti trūkumai), bei prisiimu atsakomybę už klaidingų statymų pasėkmes.
Nepamiršk, kad pas mus dar gali parduoti
ratus, bei automobilio numerius
Kurdamas aukciono skelbimą, užtruksi
tik keletą minučių!
Pasirinkite Jus dominančią šalį